My Photo
Name:
Location: Uzes, France

In the computer business since 1962 - love IT.

2004-10-19

Pork - Fläskfilé med senapssås

01/12/2002 08:24:51
http://w1.866.telia.com/~u86600410/trerecept.html

Fläskfilé med senapssås
Nedanstående tre recept kommer från webben där det finns massor av matkunniga och matglada människor. De här recepten har jag fått av Göran i Sundsvall. Jag låter honom själv berätta hur han lagar till den goda maten.
1 fläskfilé ca 500 g
senap av Dion-typ
1,5 dl grädde
salt
peppar
potatis
olja
rosmarin
Tvätta potatisen och klyfta, skalning är onödigt jobb, koka klyftorna 5-10 minuter i lättsaltat vatten, häll av och låt ånga torrt. Häll potatisen i lång-pannan tillsammans med lite olja (1-2msk), vänd och krydda med salt och rosmarin, baka i ugn tills ytan är gyllenbrun och lite knaprig, ca 20 min i 200 grader. Extra salt är högst olämpligt hälsomässigt, men ack så gott. Jag brukar falla för det goda.
Då jag på senare tid fått avsmak för grisköttets doft då det tillagas och då det idag tillhör det billigare alternativet till festmåltider, så har jag fått ta till en gammal metod för att avlägsna lukt och smak av bitterämnen. Jag lägger köttet skuret i ca 2 cm tjocka skivor i mjölk i minst en timme, gärna mer. Skölj av och torka, stek som du brukar, krydda med salt och vitpeppar (Givetvis valfritt).
Såsen, tiaran på denna enkla men utsökta anrättning, görs av fransk Dion-senap och grädde. Jag tror att jag tar ca 1 msk till 1,5dl grädde. Jag kan ha helt fel så du får prova dig fram. Ibland har jag en doftning av vitpeppar i såsen men oftast inte, det är beroende på humöret vid spisen.
Senapssåsen kan med lika gott resultat bytas ut mot gorgonzolasås som innehåller grädde eller Cremé frâiche och helst äkta gorgonzola. Det går med vanlig Kvibbile ädel, men jag har inga goda erfarenheter av gräddädelost.
En fräsch grönsallad pryder sin plats både för ögat och gommen. Till detta ett medelfylligt vin, gärna Rioja. Och som vi redan är överens om, vatten.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home